پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204537
هفته هاي آخر اسفند کابوس تلخ خانواده ها
تاریخ انتشار : 1394/12/24 11:00:25
نمایش : 1308
اکثر کساني که در انفجار مواد محترقه آسيب مي بينند دچار سوختگي هاي خطرناک مي شوند که عوارض آنها مي تواند زودرس و يا دراز مدت باشد براي نمونه قطع عضو بدن، عفونت ثانويه ازعوارض زودرس سوختگي ها محسوب مي شود و مشکلات روحي و عصبي از عوارضي است که فرد دچار سوختگي در طولاني مدت به آن مبتلا مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندسالي است که هفته هاي آخر اسفند تبديل به کابوس تلخ بسياري از خانواده ها مي شود، کابوس تلخي که طعم قطع عضو، مجروحيت، سوختگي شديد و... دارد.

چند سالي است که برگزاري جشن چهارشنبه سوري از شيوه سنتي خود فاصله گرفته و متاسفانه جوانان و نوجوانان به جاي پريدن از روي آتش و سپردن زردي خود به سرخي آتش و قاشق زني و پخش آجيل دست به توليدترقه ها و بمب هاي دست ساز و ... زده و جان و سلامت خود و ديگران را به خطر مي اندازند و از هيچ حادثه اي نيز درس  عبرت نمي گيرند.

معمولا هر سال در آستانه فرارسيدن چهارشنبه سوري بسياري از مسوولان نيروي انتظامي، وزارت بهداشت،رسانه ها و به ويژه صدا و سيما با پوشش اخبار حوادث ناشي از انفجار مواد محترقه و ... هشدارهاي متعدد براي پيشگيري از حوادث دلخراش مرتبط با اين روز را مي دهند اما متاسفانه گوش شنوايي وجود ندارد و هر روز اخبار ناگوار از سوختگي و مصدوميت ناشي از انفجار مواد محترقه منتشر مي شود.

حوادث چهارشنبه سوري امسال از بهمن ماه آغاز شد و در نخستين حادثه يک خانه به دليل انفجار شديد آسيب فراوان ديد و هفت نفر در اين حادثه به علت سوختگي شديد مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.

دومين حادثه نيز مربوط به انفجار يک منزل مسکوني بود و به دليل شدت انفجار ساختمان هاي مجاور نيز خسارت ديدند در اين حادثه يک پسر هشت ساله و زني 43 ساله آسيب ديدند و مرد 50 ساله اي نيز زير آوار فوت کرد.

و در چند روز اخير انفجار مواد محترقه در جواديه تهران منجر به سوختگي شديد دست و صورت يک نوجوان 15ساله و مردي 30 ساله شد.

اخبار ناگوار حوادث مرتبط با چهارشنبه سوري در گوشه و کنار کشور نيز موجب مصدوميت شديد برخي از هموطنان شده است و به نظر مي رسد تا پايان هفته و اتمام اين مراسم بر تعداد مجروحان و کشته شدگان نيز افزوده شود.

متاسفانه بيشتر مجروحان حوادث چهارشنبه سوري زير 30 سال قرار دارند و نمي دانند که ساخت بمب ها و ترقه هاي دست ساز و انفجار اين مواد چه تاثيراتي منفي مي تواند بر سلامتشان بگذارد.

اکثر کساني که در انفجار مواد محترقه آسيب مي بينند دچار سوختگي هاي خطرناک مي شوند که عوارض آنها مي تواند زودرس و يا دراز مدت باشد براي نمونه قطع عضو بدن، عفونت ثانويه ازعوارض زودرس سوختگي ها محسوب مي شود و مشکلات روحي و عصبي از عوارضي است که فرد دچار سوختگي در طولاني مدت به آن مبتلا مي شود.

در بسياري از حوادث چهارشنبه سوري افراد دچار سوختگي درجه يک و سطحي شده و پس از آن سوختگي درجه ۲، پارگي، زخم و خراشيدگي و سوختگي درجه ۳ که شديدترين نوع سوختگي است، قرار دارد.

 

چهارشنبه سوري در آيينه آمار

نگاهي به آمار حوادث چهارشنبه سوري در سال 91 نشان مي دهد که 716 نفردر سراسر کشور مجروح شده اند و در سال 92 تعداد مجروحان چهارشنبه پايان سال کشور براساس آمار اورژانس به 425 نفر رسيد که نسبت به سال پيش از آن شاهد کاهش 170 مجروح بوديم.

همچنين به گفته مجتبي خالدي سخنگوي اورژانس کشور در حوادث چهارشنبه سوري سال 93 نيز   407 نفر مجروح شدند و 3 نفر جان خود را از دست دادند.

 

استان هاي ايمن در چهارشنبه سوري

به گفته معاون امنيتي انتظامي وزارت کشور در سال 93 در برخي استان‌ها مانند گيلان،‌ اردبيل،‌ آذربايجان شرقي،‌ کهگيلويه وبويراحمد، ايلام،‌ سمنان،‌ چهارمحال و بختياري، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالي و جنوبي، يزد، قزوين و لرستان هيچ‌گونه سانحه ‌اي مبني بر حوادث چهارشنبه سوري گزارش نشده اين در حالي است که تهران و شيراز بيشترين آمار حوادث اين مراسم را به خود اختصاص دادند.

 

کمپين نه به خشونت در چهارشنبه سوري

امسال کمپين «کمپين تحريم ترقه و فشفشه در چهارشنبه‌سوري» در شبکه‌هاي اجتماعي به راه افتاده است و کاربران در حرکتي خودجوش پيام «ديگر پولمان را حرام ترقه‌ها و جنس‌هاي گوناگون شما نمي‌کنيم. چهارشنبه‌سوري جشن ما است. از امسال آتش درست مي‌کنيم، از روي آن مي‌پريم و شادي مي‌کنيم. از امسال قاشق‌زني مي‌کنيم و به هم شيريني مي‌دهيم. از امسال جشني واقعي مي‌گيريم. از امسال در آستانه ‌سال نو خيابان‌ها را رنگارنگ مي‌کنيم. به هم عشق مي‌ورزيم. از امسال چهارشنبه‌سوري را ايراني برگزار مي‌کنيم. از امسال به کودکانمان خواهيم آموخت که چهارشنبه‌سوري جشن شادي است، جشن سپاس از خداي يگانه است، نه ترس و وحشت. چهارشنبه‌سوري جشن ما است. تک‌تک ما حتي در برابر جشن‌هاي سرزمينمان مسئوليم، چون بخشي از تاريخ و فرهنگ ما است. آن‌قدر به اشتراک بگذاريد تا سراسر ايرانمان را پوشش دهد.» را براي هم مي فرستند و در گروه هاي مختلف قرار مي دهند.

با توجه به بالا بودن ميزان حوادث چهارشنبه سوري در تهران و برخي شهرهاي بزرگ مانند شيراز اميدواريم به دليل ضريب نفوذ تلفن همراه و اقبال گسترده شبکه هاي اجتماعي اين کمپين مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گيرد و شاهد کاهش چشمگير آمار حوادث باشيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html